Wednesday, March 30, 2011

The Shortest Line in the History of SketchUp

SketchUp dibangunkan oleh syarikat @Last Software dari Boulder, Colorado yang ditubuhkan pada tahun 1999 oleh Brad Schell dan Joe Esch.
2008 Google Basecamp
SketchUp dilancarkan pada Ogos 2000 sebagai sebuah alat perisian 3D untuk merekabentuk apa sahaja, dengan slogan "3D untuk Semua Orang".

Dengan terhasilnya perisian yang ringkas ini akan membolehkan para pereka profesional bekerja umpama memegang sebatang pen dan menghasilkan kerja di atas permukaan kertas, dimana ianya sesuai untuk digunakan dan mudah untuk diterokai oleh para perekabentuk dalam penghasilan sebuah rekabentuk yang lebih kompleks, serbaguna dan luarbiasa. Perisian ini didatangkan khas dengan sistem butang 'mesra pengguna' untuk menjadikanya lebih mudah untuk digunakan.


Perisian ini telah memenangi Community Choice Award dalam Tradeshow pertama pada tahun 2000 dimana ianya sebuah perisian yang mudah untuk dipelajari dalam masa yang singkat berbanding perisian 3D yang lain di seluruh dunia.


Pada tarikh 14 Mac 2006, pihak Google tertarik dengan teknologi yang dibangunkan oleh @Last Software dalam mengembangkan plugin untuk Google Earth.


Dalam pelancaran SketchUp 6 pada 9 Januari 2007, perinsian ini dinaiktaraf dengan menunjukkan alat-alat baru serta versi beta dari Google SketchUp Layout. Layout termasuk alat vektor 2D, serta alat-alat kertas kerja bertujuan untuk memudahkan para profesional dalam mempersembahkan idea atau rekabentuk tanpa beralih ke program perisian yang lain.


Allyson McDuffie, SketchUp for Education Program Manager

No comments:

Post a Comment

Pages

KENAPA KONTRAKTOR BINA RUMAH PERLU ILMU 3D DESIGN?

  Sehingga tahun 2020 ini, sektor pembinaan di negara kita semakin pesat berkembang. Lahirnya kontraktor pembinaan seperti "cendawan tu...