Thursday, March 31, 2011

Tutorials SketchUp Plugins

Untuk pengetahuan kita semua, plugin SketchUp adalah dikenali sebagai Ruby Scripts. Ruby adalah pengaturcaraan yang boleh digunakan untuk menghasilkan ataupun menulis plugin (script) untuk Google SketchUp. Selepas memasangnya, pengaturcaraan ini membolehkan kita menambah alatan, memudahkan operasi yang kompleks, dan ianya mampu meningkatkan teknik atau cara kita mengendalikan kerja menggunakan SketchUp.

Adakah pengguna SketchUp perlu tahu? Berita baiknya adalah kita sebagai pengguna SketchUp tidak perlu tahu tentang pengaturcaraan ini apabila menggunkan Ruby script yang telah dihasilkan oleh orang lain.

Bagaimana untuk menggunakannya? Kita boleh menemui beberapa pengaturcaraan yang telahpun disediakan PERCUMA untuk para pengguna SketchUp:

Proses memasangkan Ruby Scripts:

LANGKAH 1: Sila download fail Ruby Scripts ke komputer anda
LANGKAH 2: Kebiasaannya, fail yang tersedia adalah dalam bentuk zip, anda perlu meng-estrak-kan fail tersebut. Klik sebnyak dua kali. Anda akan dapati fail tersebut dalam format: .Rb
LANGKAH 3: PERLU DIINGATKAN: Sila tutup SketchUp sekiranya anda tengah melakukan kerja.
LANGKAH 4: Copy fail Ruby Script ke folder yang tepat untuk. CONTOH: 

windows: My Computer>Local C:\>Program Files>Google>Google Sketchup 7>Plugins
Mac OS X: /"Hard Drive" Library/Application Support/Google SketchUp 7/SketchUp/Plugins




PERCUMA! Koleksi plugin SketchUp:




No comments:

Post a Comment

Pages

KENAPA KONTRAKTOR BINA RUMAH PERLU ILMU 3D DESIGN?

  Sehingga tahun 2020 ini, sektor pembinaan di negara kita semakin pesat berkembang. Lahirnya kontraktor pembinaan seperti "cendawan tu...